Blog > Yin Yoga , een zachte yogavorm die aan bekendheid en populariteit wint !
  • Body and Soul Food

Yin Yoga , een zachte yogavorm die aan bekendheid en populariteit wint !

Yin Yoga , een zachte yogavorm die aan bekendheid en populariteit wint !

Facebook Facebook Facebook
Geplaatst op: 
24/03/2018

Waarschijnlijk leef je een vrij ‘Yang’ leven zoals de meeste onder ons ;)...  Eindeloze to-do lijstjes, afspraken, klusjes, ideeen, huishouden, werk, sport…gewoon de normale dingen die iedereen moet doen. Dat is dus wat in yoga bekend staat als ‘yang’ energie. Een mannelijke, warme, harde, actie gerichte energie. Yin is precies het tegenovergestelde. Vrouwelijk, koud, zacht, ontspannen..
De een klinkt misschien aantrekkelijker voor je dan de ander, maar we hebben beide nodig om jouw lichaam en het leven in balans te houden/brengen en te ontwikkelen.

Dat oefenen we dus op de mat met Yin yoga; loslaten, zacht zijn, afkoelen en alle spierspanning loslaten zodat diepere/sterkere weefsels de kans krijgen om te openen. Met Yin yoga creeer je de tijd om een overgestimuleerde geest stil te laten worden en een gestressed lichaam te laten ontspannen door houdingen 3 minuten (0f langer) statisch vast te houden. Een rustige ademhaling helpt om jou te ontspannen in de houding.

Bij meeste fysieke yogasoorten ligt de focus op het versterken, versoepelen & verlengen van spieren,  maar bij Yin Yoga richt je jou op het ontspannen van de spieren om zo de Yin delen van het lichaam, zoals bindweefsel, gewrichten en botten te bereiken.
Yin yoga is daardoor dé manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken.
Het is een rustige yogavorm die voor iedereen haalbaar en heilzaam is. 

Grenzen verkennen en verleggen

In Yin yoga worden posities dus langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. 

"Je gebruikt je lijf niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen."

Yin Yoga stimuleert hierdoor ook de organen, de meridianen en de doorstroming van Chi (levensenergie) en brengt daarom verlichting bij o.a. chronische pijn, stress en vermoeidheid.
Deze yogavorm kan ook een heel goede aanvulling zijn bij mensen die een yang sport uitoefenen, zoals hardlopen, zwemmen en fitness. 

Hier zijn 4 toffe redenen om Yin yoga te doen:

  1. Revitaleer je diepere weefsels
     Je gewrichten en fascie werken anders dan je spieren. Ze hebben veel langer de tijd nodig om te versoepelen en te herstellen. Wanneer je lang in een houding blijft, komt er een subtiele release in je bindweefsel waardoor het gehydrateert wordt en kan verlengen en versoepelen.
  2. Forceer jezelf om rustig te worden
    Je hebt in een houding lang de tijd om te reflecteren, emoties te voelen en verwerken, en stil te worden in je hoofd om helemaal te kunnen ‘afkoelen’ van je yang dag. Het is een les om te onthaasten en diepe kalmte te vinden.
  3. Train jezelf om veerkrachtiger tegen stress te worden
      Een lange tijd in een houding blijven kan je onrustig, angstig en emotioneel maken. Maar door constant terug te komen naar een diepe ademhaling en te focussen op wat je voelt in je lichaam, leer je je hersenen om in een staat van overgave te komen en aan te passen in de ‘stressvolle’ situatie. Je lichaam acclimatiseert en maakt ruimte om steeds dieper los te laten. Dit is een hele mooie practice om van de mat mee te nemen naar het echte leven.
  4. Activeer het parasympathische zenuwstelsel
      Bewust diep ademhalen triggert het parasympatische zenuwstelsel. Het parasympatische zenuwstelsel activeren is belangrijk om veel lichaamsprocessen goed te laten werken, zoals stress-response, bloeddruk, spijsvertering, slaap, hormonen en immuun functie. Goed kunnen ontspannen is essentieel voor het parasympatische zenuwstelsel, maar helaas nemen we daar in ons Yang leven weinig tijd voor. Met Yin yoga combineer je die ontspanning met een hele diepe ademhaling waardoor je parasympatische zenuwstelsel lekker feest kan vieren.

Klinkt dit interessant voor jou? 

Wij geven 2 Yin yoga sessies :
* Dinsdagavond ( 2 wekelijks) van 20.15u - 21.30u : Relax/Yin yoga
* Vrijdagochtend ( 10 lessenreeks) van 10.30u - 11.30u : Assisted Yin yoga : kleine groep ( 4 pers) - persoonlijke aandacht en assistentie

Heb je vragen na het lezen van deze blog ? 
Neem gerust even contact op !

Tip: Heb je het snel koud? Neem een extra deken mee om onder je te leggen en eentje om op jouw te leggen en doe een warm paar sokken aan. Door de stimulatie van het bindweefsel en het vocht die vrijkomt kan het lichaam extra afkoelen.